PACZKOMATY I KURIER INPOST

Informujemy, że dla Państwa wygody i bezpieczeństwa uruchomiliśmy nowe formy dostaw realizowane za pośrednictwem firmy INPOST: Paczkomaty 24/7 InPost i Kurier InPost. Podobnie jak w pozostałych usługach kurierskich, z których już korzystamy (DPD), za przesyłkę „za pobraniem” InPost możecie Państwo wygodnie zapłacić bezgotówkowo np. kartą płatniczą.
Przypominamy o zwróceniu szczególnej uwagi na poprawność podawanego w zamówieniu numeru telefonu.

Wydawcy
Menu
Bestsellery
Pilot Doświadczalny
Pilot Doświadczalny
45,00 zł
szt.
ŚWIAT KOLEI 06/2020 (299)
ŚWIAT KOLEI 06/2020 (299)
28,00 zł
szt.
ŚWIAT KOLEI 05/2020 (298)
ŚWIAT KOLEI 05/2020 (298)
28,00 zł
STALOWE SZLAKI (106) 2/2000
STALOWE SZLAKI (106) 2/2000
8,50 zł
GWIAZDY nad Afganistanem
GWIAZDY nad Afganistanem
37,00 zł
POLSKA 1939 - MAPA SAMOCHODOWA
POLSKA 1939 - MAPA SAMOCHODOWA
12,00 zł
szt.
421 Jagdpanther
421 Jagdpanther
33,00 zł
szt.
T-34-85 Camouflage & Markings 1944-1945
T-34-85 Camouflage & Markings 1944-1945
89,00 zł
423 PzKpfw 35(t) LT vz. 35
423 PzKpfw 35(t) LT vz. 35
33,00 zł
szt.
T-34-85 After WW2
T-34-85 After WW2
85,00 zł

Samoloty pasażerskie PZL 4, 27, 44 „Wicher”

PKL_OKLADKA_03.jpg
  • promocja
Dostępność:
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 12,00 zł 18,00 zł 12.00
ilość szt.
dodaj do przechowalni

Opis

Samoloty pasażerskie PZL 4, 27, 44 „Wicher”

Polskie Konstrukcje Lotnicze nr 3
Autor: Andrzej Glass
 
Polskie Konstrukcje Lotnicze
Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życia. Zamieścił liczne fotografie i schematy.
 
Trzeci zeszyt z serii PKL przedstawia konstrukcje trzech samolotów pasażerskich - PZL 4, 27, 44 „Wicher”. Przedstawiono w nim historię rozwoju konstrukcji, uzupełnioną zdjęciami, danymi technicznymi i planami modelarskimi w skali 1:144 i 1:72.
 
PZL 4
W 1930 r. w PZL w Warszawie rozpoczęto pod kierunkiem inż. Stanisława Praussa opracowywanie szczegółowej dokumentacji konstrukcyjnej samolotu, który otrzymał oznaczenie PZL.4. Jego prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-AGY, został oblatany 8 stycznia 1932 r. przez Bolesław Orlińskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Samolot – metalowy trójsilnikowy górnopłat ze stałym podwoziem – miał układ zbliżony do amerykańskiego samolotu Ford Trimotor.
19 czerwcu 1932 r. w I Międzynarodowym Mityngu Lotniczym w Warszawie J. Widawski zajął 3. miejsce na PZL. 4 w wyścigu samolotów pasażerskich.
W 1937 r. został skreślony z rejestru i wymontowano zeń silniki. Skasowany płatowiec zdobyli Niemcy we wrześniu 1939 r.
 
PZL 27
Pierwszym polskim samolotem z chowanym podwoziem. W celu uzyskania dużej smukłości kadłuba miejsca załogi i pasażerów były w jednym szeregu. Samolot został wykonany w wyniku zamówienia przez Ministerstwo Komunikacji opracowania szybkiego samolotu 2-3 silnikowego z wciąganym podwoziem, zabierającego 5-6 pasażerów.
Otrzymał znaki rejestracyjne SP-ANP. Koszt samolotu wyniósł 380 tys. zł. W 1935 r. przeszedł 200-godzinne próby w ITL. W tym samym roku on po raz pierwszy zaprezentowany publicznie, podczas Mityngu Lotniczym (14-15 września 1935 r.) w Warszawie.
W 1937 r. PZL. 27 został sprzedany wojsku dla ITL, gdzie był używany do przewozu ładunków, po wymontowaniu foteli. Wkrótce potem został rozbity pod Piasecznem k. Warszawy.
 
PZL 44 „Wicher”
W 1935 r. Państwowe Zakłady Lotnicze w Warszawie otrzymały od Ministerstwa Komunikacji zamówienie na nowoczesny metalowy dwusilnikowy samolot pasażerski, z chowanym podwoziem, zabierający 14 pasażerów i przewyższający nieco swymi osiągami samolot Douglas DC-2, wchodzący w tym czasie na linie PLL „LOT”.
W 1936 r. przy współpracy PLL „LOT” wykonano makietę. Oblot prototypu, zamiast w planowanym terminie 1 września 1937 r., odbył się dopiero 12 marca 1938 r. Samolot oblatał pil. Bolesław Orliński na lotnisku Okęcie w Warszawie. Pierwszy lot trwał dość krótko, gdyż podczas lotu wyleciała przednia szyba w kabinie pilota. kadłuba i wnętrza kabin.
W dniu 1 września 1939 r. pilot „LOT” W. Klisz ewakuował prototyp „Wichra” do Lwowa. Próba naprawy przeprowadzona w dniach 7-10 września przez inż. M. Suszyckiego i inż. Fabierkiewicza – nie powiodła się. „Wichra” pozostawiono w Skniłowie. Uruchomiony przez lotników radzieckich, został przetransportowany do Moskwy, gdzie przeprowadzono na nim loty porównawcze z innymi samolotami.

 

Informacje dodatkowe

Autor Andrzej Glass
ISBN 978-83-63829-50-6
Format 185x230 mm
Ilość stron 28 + wkładka z planami
Oprawa miękka zeszytowa

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl