Wydawnictwa

Menu

SZANOWNI PAŃSTWO,

INFORMUJEMY, ŻE Z DNIEM 28.10.2017 NASZA KSIĘGARNIA STACJONARNA
ZOSTAŁA PRZENIESIONA. NOWY ADRES:

KSIĘGARNIA HISTORYCZNA
UL. CZERWONEGO KRZYŻA 4, 00-377 WARSZAWA;
(TELEFONY I ADRESY e-mail BEZ ZMIAN)

ZAPRASZAMY

Samoloty myśliwskie PZL P.11, PZL P.24

Dostępność
Wysyłka w
24 godziny
Cena: 15,30 zł
Cena netto: 14,57 zł
Cena sugerowana wyd.: 18,00 zł
szt.

Samoloty myśliwskie PZL P.11, PZL P.24

 

Autor: Andrzej Glass

Polskie Konstrukcje Lotnicze

Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życia. Zamieścił liczne fotografie i schematy.

Pierwszy zeszyt z serii PKL przedstawia dwie konstrukcje PZL P.11 i PZL P.24

PZL P.11

W 1930 r. inż. Z. Puławski na zamówienie Departamentu Aeronautyki MSWojsk. zaczął opracowywać projekt ulepszonej odmiany samolotu P.6, napędzanej silnikiem Mercury o większej mocy, oznaczonej PZL P.11. Po śmierci Puławskiego w marcu 1931 r. pracami nad rozwojem myśliwców typu „P” pokierował jego współpracownik, inż. Wsiewołod Jakimiuk. Obliczenia aerodynamiczne i wytrzymałościowe przeprowadził inż. Piotr Bielkowicz. P.11 był ulepszoną wzmocnioną wersją rozwojową P.6, dostosowaną do silników o mocy do 700 KM. Budowę płatowca do prób statycznych oraz prototypów rozpoczęto na początku 1931 r. Podczas próby statycznej płatowca, którą wykonano w dniach 4–14 listopada 1931 r., uzyskano współczynnik obciążenia niszczącego 19,1, podczas gdy wymagany był 13,5, a dla kadłuba i usterzenia uzyskano współczynnik 15. Oznaczało to, iż podczas ewolucji w powietrzu nie da się zniszczyć płatowca, gdyż wytrzyma najbrutalniejsze figury pilotażu oraz rozpędzenie w locie nurkowym do prędkości granicznej, tj. ograniczonej oporem aerodynamicznym. Egzemplarz do prób statycznych miał skrzydła i usterzenie pokryte blachą drobnożłobkowaną, jak P.7a i wersje seryjne P.11.
Pierwszy prototyp P.11/I, zbudowany z tym samym oprzyrządowaniem produkcyjnym co prototyp P.6 i P.7 został oblatany
w sierpniu 1931 r. przez B. Orlińskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Samolot był bardzo podobny do P.6 – miał taki sam kadłub i usterzenie, zaś płat miał przekonstruowany i kryty od góry gładką blachą.

PZL P.24

Najbardziej znanym na świecie myśliwcem Puławskiego był PZL P.24, choć nie był on użytkowany w Polsce. Stało się to dzięki występom tego samolotu na Salonie Lotniczym w Paryżu, licznym jego opisom w prasie zagranicznej i krajowej oraz dzięki eksportowi do wielu krajów. Popularność tego samolotu była tak duża, że wydawnictwa niemieckie podawały przed wojną, iż nasze lotnictwo wyposażone jest w samoloty P.24.
Wiosną 1932 r. francuska wytwórnia silników lotniczych Gnôme-Rhône zwróciła się do Państwowych Zakładów Lotniczych z propozycją zademonstrowania francuskim władzom lotniczym samolotu PZL P.11 z silnikiem Gnôme-Rhône 14K - w związku z zapotrzebowaniem francuskiego lotnictwa na samoloty myśliwskie. Samolot miała zaprezentować we Francji francuska wytwórnia Bernard, zaś firma Gnôme-Rhône zamierzała pokryć część kosztów budowy prototypu, gdyż ewentualna produkcja silników do tego samolotu byłaby dla tej firmy korzystna. U źródeł tej propozycji niewątpliwie leżały sukcesy myśliwca Puławskiego PZL P.6 we Francji i w USA w 1930 i 1931 r.
Samolot PZL P.24 powstał jako rozwój samolotu P.7. Ponieważ samolot P.7 był dostosowany do silników o mocy do 550 KM, a P.11 – do 700 KM, dyr. PZL W. Rumbowicz polecił inż. Wsiewołodowi Jakimiukowi (który po śmierci inż. Z. Puławskiego prowadził prace nad rozwojem samolotu P.11) opracowanie odmiany myśliwca Puławskiego przystosowanego do silnika Gnôme-Rhône o mocy do 1000 KM. Samolot otrzymał oznaczenie PZL P.24. Obliczenia aerodynamiczne i wytrzymałościowe samolotu wykonał inż. Piotr Bielkowicz.
Samolot P.24 był przewidziany tylko na eksport, bowiem polskie lotnictwo używało jedynie samolotów z silnikami Skoda-Bristol, produkowanymi w kraju. Jednocześnie umowa licencyjna z wytwórnią Bristol zabraniała eksportu tych silników z Polski, a także eksportu płatowców z tymi silnikami.

 

 

Informacje dodatkowe

Autor Andrzej Glass
ISBN 978-83-61529-97-2
Format 185x230 mm
Ilość ilustracji lub zdjęć 89
Ilość stron 48
Oprawa zeszytowa

Produkty powiązane

Samoloty myśliwskie PZL P.1, P.6, P.7, P.8 Samoloty myśliwskie PZL P.1, P.6, P.7, P.8

Puławski dość szybko opracował projekt samolotu myśliwskiego PZL P.1, stosując w nim dwa swoje bardzo interesujące pomysły, później opatentowane. Jeden z pomysłów dotyczył konstrukcji płata. Do tego czasu górnopłaty miały płat zamocowany nad kadłubem do piramidki z rur...

Cena: 18,00 zł 12,00 zł

Samoloty pasażerskie PZL 4, 27, 44 „Wicher” Samoloty pasażerskie PZL 4, 27, 44 „Wicher”

Trzeci zeszyt z serii PKL przedstawia konstrukcje trzech samolotów pasażerskich - PZL 4, 27, 44 „Wicher”. Przedstawiono w nim historię rozwoju konstrukcji, uzupełnioną zdjęciami, danymi technicznymi i planami modelarskimi w skali 1:144 i 1:72...

Cena: 14,90 zł

Prototypy PZL. 38 „Wilk”, PZL. 50 „Jastrząb” i projekty Prototypy PZL. 38 „Wilk”, PZL. 50 „Jastrząb” i projekty

Andrzej Glass, znany historyk polskiego lotnictwa, w kolejnym zeszycie z serii Polskie Konstrukcje Lotnicze przedstawia prototypowe samoloty PZL. 38 „Wilk” i PZL.50 „Jastrząb” oraz niezrealizowane projekty samolotów PZL. 48 „Lampart”, PZL. 33, PZL. 39, PZL. 45 „Sokół”, PZL. 54 „Ryś” i PZL. 55. ISBN 978-83-63829-32-2

Cena: 15,30 zł

Samoloty sportowe RWD-6 i RWD-9 Samoloty sportowe RWD-6 i RWD-9

W 1931 r. w Warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW na Okęciu rozpoczęto prace nad projektem samolotu RWD-6, przeznaczonego do udziału w III Challenge 1932 r. W czerwcu 1932 r. samoloty były gotowe. Pierwszy egzemplarz RWD-6 oblatał 3 czerwca 1932 r., J. Drzewiecki na lotnisku Okęcie...

Cena: 15,30 zł

Opinie o produkcie (0)

Darmowa dostawa

Darmowa dostawa (Paczka Poczta Polska prio.) już od 300,00 zł.
Sklep jest w trybie podglądu

2011 © Historyczna.com.pl

Sklep internetowy od home.pl