PACZKOMATY I KURIER INPOST

Informujemy, że dla Państwa wygody i bezpieczeństwa uruchomiliśmy nowe formy dostaw realizowane za pośrednictwem firmy INPOST: Paczkomaty 24/7 InPost i Kurier InPost. Podobnie jak w pozostałych usługach kurierskich, z których już korzystamy (DPD), za przesyłkę „za pobraniem” InPost możecie Państwo wygodnie zapłacić bezgotówkowo np. kartą płatniczą.
Przypominamy o zwróceniu szczególnej uwagi na poprawność podawanego w zamówieniu numeru telefonu.

Wydawcy
Menu
Bestsellery
Pilot Doświadczalny
Pilot Doświadczalny
45,00 zł
szt.
ŚWIAT KOLEI 06/2020 (299)
ŚWIAT KOLEI 06/2020 (299)
28,00 zł
szt.
GWIAZDY nad Afganistanem
GWIAZDY nad Afganistanem
37,00 zł
STALOWE SZLAKI (142) 2/2020
STALOWE SZLAKI (142) 2/2020
20,90 zł
szt.
POLSKA 1939 - MAPA SAMOCHODOWA
POLSKA 1939 - MAPA SAMOCHODOWA
12,00 zł
szt.
ZAMOŚĆ 1920
ZAMOŚĆ 1920
25,00 zł
Mjr pil. Karol Pniak
Mjr pil. Karol Pniak
47,00 zł
ŚWIAT KOLEI 05/2020 (298)
ŚWIAT KOLEI 05/2020 (298)
28,00 zł
Szybowniczka świata
Szybowniczka świata
40,00 zł
szt.
Grunwald 1410 (wersja polska)
Grunwald 1410 (wersja polska)
26,00 zł

Samoloty myśliwskie PZL P.1, P.6, P.7, P.8

  • promocja
Dostępność:
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 14,00 zł 18,00 zł 14.00
Cena sugerowana wyd.: 18,00 zł
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Kod produktu: ZP_230_9788363829094

Opis

Samoloty myśliwskie PZL P.1, P.6, P.7, P.8

 

Autor: Andrzej Glass

Polskie Konstrukcje Lotnicze

Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życia. Zamieścił liczne fotografie i schematy.

Pierwszy zeszyt z serii PKL przedstawiał dwie konstrukcje PZL P.11 i PZL P.24

Na początku 1928 rozpoczęły działalność Państwowe Zakłady Lotnicze przekształcone z Centralnych Warsztatów Lotniczych. Miały one służyć lotnictwu wojskowemu produkując samoloty o konstrukcji duralowej. Wśród pierwszych zadań zakładów było opracowanie własnego typu samolotu myśliwskiego. Powierzono je młodemu, 27-letniemu konstruktorowi, inż. Zygmuntowi Puławskiemu.

Na wiosnę 1928 r. PZL nabyły we Francji licencję na budowę metalowego samolotu myśliwskiego Wibault 70 oraz prawa stosowania nitowania systemem Wibault. Ten udany samolot stał się dla Puławskiego szkołą nowoczesnej konstrukcji. W szczególności zainteresowało konstruktora krycie skrzydeł i usterzeń cienką blachą usztywnioną przez żłobki według systemu Wibault oraz system nitowania Wibault, polegający na tym, że do brzegu płaskich blaszanych żeber (płata czy usterzenia) były nitowane od zewnątrz – odgięte do góry – krawędzie pokrycia płata. Po znitowaniu brzegi żeber wraz z brzegami pokrycia tworzyły grzebienie w poprzek skrzydła. Konstrukcja taka była lekka, łatwa do nitowania, a niewysokie grzebienie, biegnące w przybliżeniu zgodnie z kierunkiem opływających je strug powietrza, prawie nie psuły aerodynamiki płata.

Puławski dość szybko opracował projekt samolotu myśliwskiego PZL P.1, stosując w nim dwa swoje bardzo interesujące pomysły, później opatentowane. Jeden z pomysłów dotyczył konstrukcji płata. Do tego czasu górnopłaty miały płat zamocowany nad kadłubem do piramidki z rur. Puławski nadał skrzydłom kształt mewi, tzn. przy kadłubie były one załamane do dołu i zamocowane bezpośrednio do kadłuba. Rozwiązanie Puławskiego zapewniało bardzo dobrą widoczność do przodu i na boki, zwłaszcza że płat przy kadłubie był zwężony i ścieniony. Połączenie obrysu zwężonego przy kadłubie z załamaniem płata bynajmniej nie komplikowało konstrukcji, lecz opierało się na logicznym wniosku z przestudiowania wytrzymałości skrzydła podpartego zastrzałami. Skrzydło takie musi mieć konstrukcję o największej wytrzymałości w miejscu podparcia zastrzałami, natomiast w pobliżu kadłuba może być znacznie słabsze, a więc węższe i cieńsze.

W koncepcji mewiego płata Puławski nawiązał do skrzydeł niemieckiego samolotu dwupłatowego Aviatik C.V z 1917 r. Pomysł zaś zwężenia płata przy kadłubie wzorował na skrzydłach samolotu amerykańskiego Kinner „The Spirit of Ether” z 1928 r, a pogrubienie – na skrzydłach polskiego samolotu Prauss PS-1 z 1928 r. Pierwszy projekt płata Puławskiego miał maksymalną grubość na załamaniu w pobliżu kadłuba, dopiero później Puławski przeniósł największe zgrubienie w miejsce podparcia zastrzałami, co było znacznie korzystniejsze z punktu widzenia wytrzymałości i lekkości konstrukcji.

Płat Puławskiego, zwany później za granicą „płatem polskim”, łączył w sobie odpowiednią widoczność z kabiny, dobrą aerodynamikę, dużą wytrzymałość i niezbyt skomplikowaną konstrukcję. W świecie został spopularyzowany dopiero przez następny samolot Puławskiego, P. 6. Płat ten uznany w świecie za duże osiągnięcie techniczne, rozsławił nie tylko nazwisko Puławskiego, lecz również wytwórnię PZL i polskie konstrukcje lotnicze. Jednym z wyrazów zainteresowania płatem Puławskiego było zbudowanie za granicą wielu samolotów o tym układzie płata. We Francji na przykład powstały samoloty Loire 43 (1932 r.), Loire 45 (1933 r.) i Loire 46 (1934 r. – 70 sztuk), Mureaux 170 (1933 r.) i Mureaux 180 (1934 r.), Dewoitine D 560 (1934 r.) i Arsenal-Delanne 10 (1940 r.); w Niemczech – Dornier Do-C1 (1933 r.) i Henschel Hs-121 (1934 r.); w Czechosłowacji – Aero A-102 (1933 r.), w Jugosławii – Ikarus IK-1 (1935 r.) i IK-2 (1936 r.); w ZSRR – Polikarpow D J-4, a z projektów niezrealizowanych: na Węgrzech Weiss MW-18 i w Anglii Armstrong Whitworth AW-32 (1934 r.). Amerykański obserwacyjny Douglas O-31 (1930 r.) miał płat Puławskiego usztywniony linkami, zgodnie z drugim patentem Puławskiego na płat mewi.

 

Informacje dodatkowe

Autor Andrzej Glass
ISBN 978-83-63829-09-4
Format 185x230 mm
Ilość ilustracji lub zdjęć 71
Ilość stron 36
Oprawa miękka zeszytowa

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl