Wydawnictwa

SZANOWNI PAŃSTWO,

INFORMUJEMY, ŻE Z DNIEM 28.10.2017 NASZA KSIĘGARNIA STACJONARNA
ZOSTAŁA PRZENIESIONA. NOWY ADRES:

KSIĘGARNIA HISTORYCZNA
UL. CZERWONEGO KRZYŻA 4, 00-377 WARSZAWA;
(TELEFONY I ADRESY e-mail BEZ ZMIAN)

ZAPRASZAMY

Samoloty bombowe PZL.23 „KARAŚ”, PZL.42 i PZL.43

Samoloty bombowe PZL.23 „KARAŚ”, PZL.42 i PZL.43
Dostępność
Wysyłka w
24 godziny
Cena: 16,20 zł
Cena netto: 15,43 zł
Cena sugerowana wyd.: 18,00 zł
szt.

PZL. 23 „KARAŚ”, PZL.42 i PZL.43 - TBiU NR 9 (Technika Broń i Umundurowanie)

W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Bréguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13. Pierwszy prototyp samolotu, oznaczony PZL. 23/I (nr wojsk. 44.1), został oblatany w sierpniu 1934 r. przez Jerzego Widawskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Mimo, że prace przy nim były tajne, to jednak, we wrześniu 1934 roku, w godzinach rannych został  sfotografowany na lotnisku mokotowskim przez Niemców, uczestników zawodów Challange. Samolot przechodził wówczas próby w IBTL. Prototyp miał silnik angielski Bristol Pegasus II M o mocy 590 KM, którego licencyjną produkcję uruchomiły Polskie Zakłady Skody w Warszawie. W marcu 1935 r. oblatany został drugi prototyp PZL. 23/II, a we wrześniu 1935 r. trzeci - PZL. 23/III (nr wojsk. 44.3). Lotnictwo wojskowe uznało ten samolot za wzorzec dla wersji seryjnej i zakwalifikowało do produkcji nadając mu nazwę PZL. 23A „Karaś”. Zamówiono 240 „Karasi”, a w 1937 r. zwiększono je o 10 sztuk. „Karasie” zastąpiły w eskadrach liniowych polskiego lotnictwa samoloty Potez XXV i Bréguet XIX. Na jesieni 1936 r. weszły one na wyposażenie 1. Pułku Lotniczego w Warszawie.
W kwietniu 1936 r. Bułgaria złożyła zamówienie na 12 PZL. 23 „serie pour l’éranger” (seria dla zagranicy). W 1936 r. pod kierunkiem inż. Henryka Malinowskiego, który wówczas podjął pracę w PZL, została opracowana dokumentacja zmodyfikowanej odmiany „Karasia” z silnikiem Gnôme-Rhône 14 Ks, o mocy 930 KM. Większa masa silnika zmusiła do przedłużenia kadłuba o 0,27 m, co uczyniono przez przedłużenie części środkowej z kabiną. Samolot otrzymał oznaczenie PZL. 43.
We wrześniu 1939 r., podczas działań wojennych, „Karasie” wykorzystywane były głównie do lotów rozpoznawczych. Łącznie w walkach wzięło udział 120 samolotów P. 23B i 2 samoloty P. 43A. Straty wyniosły 112 samolotów, tj. 90% stanu. Żaden inny typ samolotów nie poniósł tak dużych strat w kampanii wrześniowej. Np. w Brygadzie Bombowej 62% „Karasi” zostało zniszczonych podczas lotów bojowych i w związku z działaniami nieprzyjaciela. Sześć „Karasi” zestrzeliła polska obrona przeciwlotnicza, a jednego lotnictwo.

Informacje dodatkowe

Autor Andrzej Glass
ISBN 978-83-63829-18-6
Format 185x230 mm
Ilość stron 48
Oprawa miękka zeszytowa

Produkty powiązane

Polish Wings No. 17 PZL.23 Karaś & Others Polish Wings No. 17 PZL.23 Karaś & Others

Kolejna książka z popularnej Serii Polish Wings opisuje rodzinę polskich bombowców, PZL.23 Karaś oraz jego następców, w tym PZL.46 Sum. PZL.23 Karaś był podstawowym bombowcem we Wrześniu 1939 r. Samolot ten oraz jego wersje były używane także w innych krajach.

Cena: 56,00 zł

PZL.23 Karaś PZL.23 Karaś

Historia konstrukcji oraz opis użycia podstawowego samolotu liniowego Lotnictwa Polskiego w 1939 roku. Dodatkowo szczegółowy opis konstrukcji wraz ze zdjęciami detali. Wiele nie publikowanych zdjęć. Plany w skali 1/72 wszystkich wersji Karasia, łącznie PZL.43.

Cena: 36,00 zł

PZL.23 Karaś PZL.23 Karaś

A Poland's light attack bomber at the time of the German invasion of 1939, the P.23 Karas (crucian carp) was flung into action against the German ground forces and Luftawffe. Despite enormous bravery the overwhelming odds resulted in catastrophic losses...

Cena: 79,00 zł

Opinie o produkcie (0)

Promocje

ŚWIAT KOLEI 08/2014 (229) ŚWIAT KOLEI 08/2014 (229) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 05/2017 (262) ŚWIAT KOLEI 05/2017 (262) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 01/2015 (234) ŚWIAT KOLEI 01/2015 (234) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 09/2015 (242) ŚWIAT KOLEI 09/2015 (242) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 06/2013 (215) ŚWIAT KOLEI 06/2013 (215) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 04/2017 (261) ŚWIAT KOLEI 04/2017 (261) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 02/2017 (259) ŚWIAT KOLEI 02/2017 (259) 13,00 zł 26,50 zł

Darmowa dostawa

Darmowa dostawa (Paczka Poczta Polska prio.) już od 300,00 zł.
Sklep jest w trybie podglądu

2011 © Historyczna.com.pl

Sklep internetowy od home.pl