PACZKOMATY I KURIER INPOST

Informujemy, że dla Państwa wygody i bezpieczeństwa uruchomiliśmy nowe formy dostaw realizowane za pośrednictwem firmy INPOST: Paczkomaty 24/7 InPost i Kurier InPost. Podobnie jak w pozostałych usługach kurierskich, z których już korzystamy (DPD), za przesyłkę „za pobraniem” InPost możecie Państwo wygodnie zapłacić bezgotówkowo np. kartą płatniczą.
Przypominamy o zwróceniu szczególnej uwagi na poprawność podawanego w zamówieniu numeru telefonu.

Wydawcy
Bestsellery
Benzynowa Eskapada
Benzynowa Eskapada
23,00 zł
szt.
Serpentyną na szczyt
Serpentyną na szczyt
50,00 zł
Jak być ptakiem? WSPOMNIENIA SZYBOWNICZKI
Jak być ptakiem? WSPOMNIENIA SZYBOWNICZKI
19,99 zł
STALOWE SZLAKI (146) 2/2021
STALOWE SZLAKI (146) 2/2021
23,90 zł
szt.
TBiU 229 JELCZ 442
TBiU 229 JELCZ 442
26,00 zł
szt.
STALOWE SZLAKI (140) 4/2019
STALOWE SZLAKI (140) 4/2019
20,90 zł
szt.
Merkawa - Miecz Izraela
Merkawa - Miecz Izraela
59,90 zł
szt.
Historia JZS Jelcz - Zapisy wspomnień
Historia JZS Jelcz - Zapisy wspomnień
45,00 zł
szt.

Samoloty bombowe PZL.23 „KARAŚ”, PZL.42 i PZL.43

Dostępność:
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 16,00 zł 16.00
Cena sugerowana wyd.: 18,00 zł
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Ocena: 4
Kod produktu: ZP_9788363829186

Opis

PZL. 23 „KARAŚ”, PZL.42 i PZL.43 - TBiU NR 9 (Technika Broń i Umundurowanie)

W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Bréguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13. Pierwszy prototyp samolotu, oznaczony PZL. 23/I (nr wojsk. 44.1), został oblatany w sierpniu 1934 r. przez Jerzego Widawskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Mimo, że prace przy nim były tajne, to jednak, we wrześniu 1934 roku, w godzinach rannych został  sfotografowany na lotnisku mokotowskim przez Niemców, uczestników zawodów Challange. Samolot przechodził wówczas próby w IBTL. Prototyp miał silnik angielski Bristol Pegasus II M o mocy 590 KM, którego licencyjną produkcję uruchomiły Polskie Zakłady Skody w Warszawie. W marcu 1935 r. oblatany został drugi prototyp PZL. 23/II, a we wrześniu 1935 r. trzeci - PZL. 23/III (nr wojsk. 44.3). Lotnictwo wojskowe uznało ten samolot za wzorzec dla wersji seryjnej i zakwalifikowało do produkcji nadając mu nazwę PZL. 23A „Karaś”. Zamówiono 240 „Karasi”, a w 1937 r. zwiększono je o 10 sztuk. „Karasie” zastąpiły w eskadrach liniowych polskiego lotnictwa samoloty Potez XXV i Bréguet XIX. Na jesieni 1936 r. weszły one na wyposażenie 1. Pułku Lotniczego w Warszawie.
W kwietniu 1936 r. Bułgaria złożyła zamówienie na 12 PZL. 23 „serie pour l’éranger” (seria dla zagranicy). W 1936 r. pod kierunkiem inż. Henryka Malinowskiego, który wówczas podjął pracę w PZL, została opracowana dokumentacja zmodyfikowanej odmiany „Karasia” z silnikiem Gnôme-Rhône 14 Ks, o mocy 930 KM. Większa masa silnika zmusiła do przedłużenia kadłuba o 0,27 m, co uczyniono przez przedłużenie części środkowej z kabiną. Samolot otrzymał oznaczenie PZL. 43.
We wrześniu 1939 r., podczas działań wojennych, „Karasie” wykorzystywane były głównie do lotów rozpoznawczych. Łącznie w walkach wzięło udział 120 samolotów P. 23B i 2 samoloty P. 43A. Straty wyniosły 112 samolotów, tj. 90% stanu. Żaden inny typ samolotów nie poniósł tak dużych strat w kampanii wrześniowej. Np. w Brygadzie Bombowej 62% „Karasi” zostało zniszczonych podczas lotów bojowych i w związku z działaniami nieprzyjaciela. Sześć „Karasi” zestrzeliła polska obrona przeciwlotnicza, a jednego lotnictwo.

Informacje dodatkowe

Autor Andrzej Glass
ISBN 978-83-63829-18-6
Format 185x230 mm
Ilość stron 48
Oprawa miękka zeszytowa

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl