PACZKOMATY I KURIER INPOST

Informujemy, że dla Państwa wygody i bezpieczeństwa uruchomiliśmy nowe formy dostaw realizowane za pośrednictwem firmy INPOST: Paczkomaty 24/7 InPost i Kurier InPost. Podobnie jak w pozostałych usługach kurierskich, z których już korzystamy (DPD), za przesyłkę „za pobraniem” InPost możecie Państwo wygodnie zapłacić bezgotówkowo np. kartą płatniczą.
Przypominamy o zwróceniu szczególnej uwagi na poprawność podawanego w zamówieniu numeru telefonu.

Wydawcy
Bestsellery
Benzynowa Eskapada
Benzynowa Eskapada
23,00 zł
szt.
Serpentyną na szczyt
Serpentyną na szczyt
50,00 zł
Jak być ptakiem? WSPOMNIENIA SZYBOWNICZKI
Jak być ptakiem? WSPOMNIENIA SZYBOWNICZKI
19,99 zł
STALOWE SZLAKI (146) 2/2021
STALOWE SZLAKI (146) 2/2021
23,90 zł
szt.
STALOWE SZLAKI (139) 3/2019
STALOWE SZLAKI (139) 3/2019
20,90 zł
szt.
TBiU 229 JELCZ 442
TBiU 229 JELCZ 442
26,00 zł
szt.
STALOWE SZLAKI (140) 4/2019
STALOWE SZLAKI (140) 4/2019
20,90 zł
szt.
Merkawa - Miecz Izraela
Merkawa - Miecz Izraela
59,90 zł
szt.
Historia JZS Jelcz - Zapisy wspomnień
Historia JZS Jelcz - Zapisy wspomnień
45,00 zł
szt.

Samolot bombowy PZL. 37 ŁOŚ

Dostępność:
Cena: 17,00 zł 17.00
ilość szt.
dodaj do przechowalni

Opis

SAMOLOT BOMBOWY PZL. 37 ŁOŚ

TBiU NR 5 (Technika Broń i Umundurowanie)

Autor: Andrzej Glass

Technika Broń i Umundurowanie

Technika Broni i Umundurowanie, (TBiU) - to seria publikacji Wydawnictwa ZP. Każdy zeszyt jest monografią zazwyczaj jednego typu samolotu, pojazdu, broni, uzbrojenia lub munduru.
Publikacje zawierają historię jego powstania, opis poszczególnych prototypów i wariantów, opis techniczny, ewentualne zastosowanie bojowe, itp

W 1934 r. zapadła decyzja wyposażenia polskiego lotnictwa w nowoczesne dwusilnikowe samoloty bombowe. Używane od 1930 r. samoloty bombowe Fokker F-VIIB/3m nadawały się tylko do szkolenia. Projekt dwupłatowego samolotu bombowego Lublin R-XVIII został odrzucony. Jesienią 1934 r. inż. Jerzy Dąbrowski opracował w PZL projekt wstępny całkowicie metalowego dwusilnikowego bombowca PZL. 37, o prędkości lotu 400 km/h, choć wojsko wymagało tylko 360 km/h. Kadłub samolotu otrzymał opływowy kształt, zbliżony do profilu skrzydła, a płat otrzymał obrys podobny do użytego na PZL. 26, lecz szerszy. Dąbrowski postanowił umieścić bomby w środkowej części płata, a nie wieszać pod skrzydłami, by nie zwiększać oporu samolotu. Przy przyjętym przez konstruktora dość cienkim profilu skrzydła (ok. 14%), pozwalającym na dużą prędkość samolotu, okazało się, iż brzechwy bomb nie mieszczą się w obrysie profilu, lecz wychodzą poza jego górny obrys. Wówczas zmodyfikował profil przez zwiększenie jego grubości w części środkowej tak, by bomba się zmieściła. Profil ten oznaczony przez konstruktora DJ-12/P. 37 miał maksymalną grubość względną 14,2% w odległości 40% cięciwy od krawędzi natarcia. W wyniku tego profil przyjął kształt i charakterystykę późniejszych profili laminarnych. Gdy profil przedmuchano w Instytucie Aerodynamicznym Politechniki Warszawskiej, gdzie oznaczono go IAW-743, okazało się, że wyniki dmuchań były zaskakująco dobre. Dmuchania modelu całego samolotu PZL. 37 wykazały, iż profil IAW-743 w połączeniu z przyjętym obrysem skrzydła i kadłuba daje bardzo małe opory i daje szansę osiągnięcia prędkości 400 km/h. W następnych konstrukcjach PZL wzorowano się na kształtach „Łosia”, obrysie jego płata i profilu skrzydła. Był to pierwszy profil laminarny w Polsce i jeden z pierwszych w świecie. Zachęcające wyniki dmuchań aerodynamicznych modelu spowodowały, iż Dąbrowski zaproponował budowę myśliwca PZL. 38 o tym samym układzie. Zewnętrzne części płata PZL. 37 otrzymały kesonową konstrukcję dr. F. Misztala, z blachy falistej. Ponieważ francuska wytwórnia Messier mogła wykonać mechanizm chowania podwozia dopiero za 1,5 roku, opracowano mechanizm uruchamiany korbką i łańcuchem, lecz wymagający 200 obrotów korbki dla schowania podwozia. Projekt PZL. 37 został złożony w Departamencie Aeronautyki MSWojsk., który w grudniu 1934 r. zatwierdził koncepcję PZL. 37 jako dziennego bombowca, polecając zastąpienie dwóch km 7,7 mm na stanowisku przednim – jednym k.m. oraz dwóch działek 20 mm na górnym stanowisku tylnym przez jeden k.m. motywując to większym, znaczeniem wysokich osiągów samolotu niż silnego uzbrojenia.

ZESZYT ZAWIERA PLANY MODELARSKIE W SKALI 1:72

UWAGA: OSTATNIE EGZEMPLARZE - OKŁADKI MOGĄ BYĆ USZKODZONE (OTARCIA, ZAGIĘCIA, RYSY)

 ISBN: 978-83-63829-01-8

 

Informacje dodatkowe

Autor Andrzej Glass
ISBN 978-83-63829-01-8
Format 185x230 mm
Ilość ilustracji lub zdjęć 84
Ilość stron 40
Oprawa zeszytowa

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl