Wydawnictwa

SZANOWNI PAŃSTWO,

INFORMUJEMY, ŻE Z DNIEM 28.10.2017 NASZA KSIĘGARNIA STACJONARNA
ZOSTAŁA PRZENIESIONA. NOWY ADRES:

KSIĘGARNIA HISTORYCZNA
UL. CZERWONEGO KRZYŻA 4, 00-377 WARSZAWA;
(TELEFONY I ADRESY e-mail BEZ ZMIAN)

ZAPRASZAMY

De Havilland DH-82A Tiger Moth

  • promocja
Dostępność
Wysyłka w
24 godziny
Cena: 27,00 zł 35,00 zł
Cena netto: 25,71 zł
Cena sugerowana wyd.: 35,00 zł
szt.

De Havilland DH-82A Tiger Moth

Technika w Detalach

Autor: Jacek Mainka 

Na początku lat 1930. RAF rozpoczął poszukiwania standardowego samo-lotu szkolnego – taniego i prostego w obsłudze i produkcji. De Havilland dostrzegł szansę na uzyskanie naprawdę dużych zamówień i stanął do konkursu z projektem Moth Trainer – DH-60T. Samolot powstał jako rozwinięcie DH-60 z metalową, zamiast drewnianej, konstrukcją kadłuba – tym razem napędzany silnikiem Gipsy wersji III. Nowy silnik był najbardziej rewolucyjnym elementem programu ze względu na nowy układ – z cylindrami wiszącymi. Układ ze stojącymi cylindrami miał prostszą konstrukcję – m.in. ze względu na obieg oleju. Jednak skoro oś śmigła musiała być odpowiednio daleko od ziemi, to w efekcie silnik, cylindry i układ wydechowy wystawał wysoko ponad kadłub, ograniczając pole widzenia. Poza wyważeniem, większym podwoziem, względami bezpieczeństwa, rozwiązanie takie bardzo ograniczało komfort – silnik dosłownie pluł olejem i spalinami w twarze lotników. Frank Halford obrócił Gipsy „do góry cylindrami”. Powstał w ten sposób silnik w układzie cylindrów wiszących, czyli Gipsy III (120 KM) zastosowany w DH-82.  Samolot nie od razu spodobał się RAF. Wojskowi oblatywacze uznali, że ze względu na bliskość górnego skrzydła ze zbiornikiem paliwa – tuż nad pilotem-instruktorem w przedniej kabinie – za trudno byłoby opuścić samolot na spadochronie. Oceniono, że wada ta wyklucza konstrukcję z zastosowań szkolenia wojskowego. Przy okazji zwrócono uwagę, że dolne skrzydła były za nisko – końcówki miały tendencję do zaczepiania o ziemię. Także widoczność z przedniej kabiny była niewystarczająca. Konstruktor zdecydował się przesunąć górny płat do przodu o 56 cm, a przy okazji wprowadzić skos, aby utrzymać odpowiednie wyważenie. Wprowadził również istotny wznos dolnego skrzydła, odsuwając końcówki od ziemi. Eksperymenty z położeniem środka ciężkości zależnie od skosu skrzydła prowadzono bez specjalnych obliczeń, bez wykonywania rysunków (!), metodą doraźnych zmian w warsztacie – aż do osiągnięcia zamierzonego efektu. Jedynym ubocznym ujemnym skutkiem było uniemożliwienie składania skrzydeł wzdłuż kadłuba – bardzo przydatnej cechy eksploatacyjnej wcześniejszych DH-60.Modyfikacje i próby wojskowe trwały jakiś czas w drugiej połowie 1931 roku. Przyjmuje się, że G-ABRC oblatany w dniu 26 października 1931 roku przez Huberta Broada to pierwszy Tiger Moth. Sylwetka samolotu bardzo się zmieniła – zdecydowano, że potrzebne jest i nowe oznaczenie – tak powstał DH-82. Nota bene nazwa Tiger Moth pochodzi od gatunku ćmy – po polsku jest to „niedźwiedziówka”. ISBN: 978-83-61529-17-0

Informacje dodatkowe

Autor Jacek Mainka
ISBN 978-83-61529-17-0
Format 185x230 mm
Ilość ilustracji lub zdjęć 192
Ilość stron 92
Oprawa miękka szyta

Opinie o produkcie (0)

Promocje

ŚWIAT KOLEI 05/2014 (226) ŚWIAT KOLEI 05/2014 (226) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 09/2016 (254) ŚWIAT KOLEI 09/2016 (254) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 11/2013 (220) ŚWIAT KOLEI 11/2013 (220) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 06/2017 (263) ŚWIAT KOLEI 06/2017 (263) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 03/2016 (248) ŚWIAT KOLEI 03/2016 (248) 13,00 zł 26,50 zł

ŚWIAT KOLEI 02/2014 (223) ŚWIAT KOLEI 02/2014 (223) 13,00 zł 26,50 zł

Broń pancerna III Rzeszy t.1 Broń pancerna III Rzeszy t.1 29,99 zł 49,99 zł

Darmowa dostawa

Darmowa dostawa (Paczka Poczta Polska prio.) już od 300,00 zł.
Sklep jest w trybie podglądu

2011 © Historyczna.com.pl

Sklep internetowy od home.pl